Rabu, 25 Februari 2009

pakai la tali pinggang belakang

baeklah,hari,aku nk ajar ilmu hisab+ilmu sivik
ni ha,
1. ILMU SIVIK
aku nk nasehatkan ....
korang yang duduk kat dlm keta bahagian belakang tu
teraju utama suya,j,ngan atun,lily biasenye nk duduk depan aje
bam bam pon duk depan ye,sbb takut sempit kat belakang nnt

yang ni aku bgtau utk org² lain

org lain lak,kalu korang ade anak tu,suruh la derang pakai seat belt kat belakang x pon dudukkan dlam tempat duduk budak² ....

bukan ape,mmg la nyawa tu,Allah yg tentukan
tp,selagi muleh tepis,tepis je lah,
kalu x mati tp hidup mcm bangkai benyawe ape kes?
-selesai ilmu sivik....

ayuh,mari mulakan ilmu hisab

2.ILMU HISABBBBB

katakan 1 keta ade 4 org = 4 org ade atas jalan


katakan la keta tu eksiden teruk(belum maut),

2 org dalam tu yg kat depan pakai tali pinggang keta,sbb takut kene saman,yg belakang masih degil macam biasa kate x selesa la,rase tecekik la

imagin keta tu berputar, 5 kali before berhenti.....
tolong pejam mate sambil imagin,
gunekan ilmu dinamik yang ade atau pon ilmu putaran
yang pakai seatbelt,insyaAllah akan still bepusing besame keta cuma,maybe bergerak ikut alunan keta,

tp...yg x pakai....sure akan begelendangan dalam keta macam guli,korang pusingklan dalam gelas...
mase begelndangan dalam keta tu,nnt korang terhentam ngan org yang kat depan ataupon sesame sendiri kat belakang

x pon,kalau nasib baik sikit,korang akan tecampak keluar dr tingka
kalau paling nasib baik pon,korang tecampak tepi jalan....tp,mcm mane korang tekular dr keta tu,aku pon x tau......

kalau nasib tak baik,korang tecampak tepi jalan,pastu ade lak keta ke,lori ke, paling cikai pon ade superbike langgar korang (nauzubillahhiminzalik)

sekarang statistik kematian dah 2 org....
kalau sepoloh keta...dah 20 olang

letsay,korang pakai tali keledar kan...pastu eksiden langgar depan,katakan la,korang pakai seatbelt....org depan hancur remuk cermin dia dan maut,kalau pakai seatbelt,insyaAllah,korang x kan kene hentakan tecampak kedepan
kalau x pakai,aku rase korang mau sbb tehentak seat keta depan mcm dlm iklan kat tv (alaa budak yang nk pasang cd tu)
kalau pakai seatbelt...insyaAllah selamat 2 org,
kalau 10 keta...dah 20 org teselamat...

yg balance,korang kire lah sendiri


tp...aku x deny la,ade gak org yg x pakai seatbelt belakang teselamat...macam kes adik aku punye kakak ipar...

keta bepusing...anak dia yg 2 org pakai seatbelt alhamdulillah x de pape
tp anak dia yg x pakai seatbelt...tecampak ...dah teduduk atas divider tgh² highway,patah tangan
sikit lagi nk kene langgar ngan lori..
kire teselamat la tuu kan...

ok....
so tepulang pade korang,nk pakai ke x nk...
tp,insyaAllah kalu naik ngan aku,selamat kot....heheheeheh
kalu x selamat....
tu semua kerja Allah....

JANGAN JADI SEBAHAGIAN DARI STATISTIK,ANDA DAN KELUARGA ANDA MAMPU MENGUBAHNYE

9 ulasan:

helomynameisjaye berkata...

aku pakai!walau nmpk cam bigbaby.hah semenanya sbb ko soh.ntt kena marah lak.hehe

chucky berkata...

hahahaha..bagusss,ikiut cakap aku....

suya berkata...

sediakan beger king lam deshbod ko dulu.ala ko ade dunhill utk kwn ko..ape kes...hihi

jijah montel berkata...

anak murid yang baik.. semua teori yg cikgu ajar... semua dihafal dan diaplikasi dgn baik.. malahan disampaikan kepada org lain pula.. bagus.. 100 markah utk kamu..

chucky berkata...

terima kaseh cekguuuuu(sile baca mcm upin dan ipin)

suya berkata...

ahh majok!ko tak reply komen aku

@tune® berkata...

suya..meh aku reply komen ko...

berger king??
gua bg tappers mau???

komen gua:
gua pakai seatbelt siap tertido lg..manyak syiok tido pakai seat belt..rase sleamat!!
sle jawab komen saye!

chucky berkata...

alaa,majuk laaakkk.ni aku jawap....
dunhill itu sebagai setanbai...
bege king..mne lehh,
a & w mau?

Tanpa Nama berkata...

Amiable brief and this mail helped me alot in my college assignement. Thanks you as your information.

Feedjit