Ahad, 17 April 2016

KL-BALI-LOMBOK-KL

Assalamualaikum..

Holla Holli, kuberi nama, marilah bermain... cikebom ckebom cikebom kebabom...

Tukar duit kat Airport RP 1 Juta = RM 332.00
Tukar Duit Kat Mid Valley Rp 1 Juta = Rm 301.00  (aku folo rate ni utk calculation)
Guna ATM Plus Kat Indon RP 1 Juta = RM 312.00
Tukar Duit Kat Money Changer Indon Rp 1 Juta = RM 332

Buatlah pilihan berakal
Maafkanlah ayat aku agak teruk,

Day 1. KL-BALI

Flight Malindo ambik kt KLIA...
Bila gate berubah dari gate G tukar ke Gate E dan kau hanya ade masa dlm 30 min ,,,
Lari cuma pilihan yang ade.. sbb kau kene naik tram bagai...aku paling laju bukan sbb aku selalu lari, bukan tu... tapi sbb aku ade kaki ke-3...

Flight : RM 129.00 ( siap makan ), mula2 dia bg juice, biskut n garfu sudu, penat aku fikir ngn org sebelah, mcm mana nak makan biskut guna sudu and garfu..(lps tu dia bg briyani sebenarnye)

depart kul 5.50pm-sampai denpasar dalam 10pm macam tu.

Ambik airport cab g Maya Village, Jalan Mataram RP 220,000.00  (RM 74.000)  (agak mahal)

2 malam kat Maya Village RP 842,000.00 (RM 280.00)-bfast included

Total Lanje Sorg =RM 217.50 (mengikut rate Mid valley secara kasar)

Day 2. BALI

Sewa Motor 24hrs = RP 150,000.00( utk 2 motor Scooter)- area Pekan Kuta.
Minyak Motor Kalau beli botol RP 8,000.00, Total Belanja Minyak Motor 2 Motor RP 90,000.00 ( belen banyak lg masa pulangkan)

Jalan2 Guna Waze je,org belakang tgk waze, aku bawak je...
Pulsa @ topap RP 50,000, simkad pakai simkad suky, dia mmg supplier simkad indon..

Kuta---->; Tanah Lot (Dekat 45 min)- Rempit Safely
Per entry Rp 30,000/pax
Moto Rp 2,000 (kitorg x bayar, x tau sapa kenyit mata kat mamat yg jaga tu,aku ke org belakang aku)

Rase la dah lama x merempit ... tangan x rasa apa, jalan rasa macam x pijak tanah,,,
Bontot kau rasa maca x de sel2 kulit dah

buddiz takkan terpisah

Balik dari Tanah Lot, Makan Kat Wong Solo.. Rasa lagi sedaplah.. hahahaha
RP 19,000 je aku amik, air soda gembira utk gembirakan badan yg panas kat Bali ni. Total Makan ade dlm Rp 32,000

Petang kitorg settlekan flight tiket g Lombok, dalam banyak2 mart yang ade, Alfamaret je yg mampu settle kan payment tiket.
Bayar Lion air ni ntah mcm lain macam sikit. nak g Lombok ade a few choices, semoga pilihan itu tepat ..

By Flight : Rp 220,000 (30 min)
By Feri    : Rp 45,000 ( 4-5 jam)
By Speed Boat : Rp 200,000 (2 jam)

Terus sambung sesi merempit dr Kuta Ke Uluwatu Temple. another 44min atas moto... lalu hiway  aku nengok mat salleh x pakai helmet bawak surfboard selambe je.. aku x bawak surfboard, bawak org belakang pon selamba jugek (tanak kalah)

Kuta -->  Uluwatu (44 min)
Parking : RP 2,000/ bike
Entry fees Rp30,000/person (jgn lupe pakai kain dia)
Kecak Dance : Rp 100,000

Habes je terus merempit g Jimbaran untuk Dinner
Jaga2 ade banyak bonggol, melambung org belakang nnt ...
Makan seafood RP 600,000.00/4 pax (Ketam, lobster,udang, satay sotong, air, buah ngan kangkung)
Nama Kedai New bayang Cafe..tempat kitorang makan sambil sepak2 pasir
(setiap kali dtg sini mesti aku tertanya2, sini tak pernah hujan ke?)

Balik Singgah Hard Rock Bali... saje je kasi jejak diri

Lanje per Person : Rp 425,000.00/person (RM 142.00)

Day 3- Half Bali.. Half Lombok

Jalan2 kat Kuta Beach...2 jam surfing (bukan surf internet ye) Rp 300,000 . gi la try, InsyaAllah, kalau aku g Bali lagi, mmg aku buat lah citenye.
Jalan2 Kat Kuta town lps Pulangkan Motor.
Poskad satu Rp ,5000, stem  Rp 10,000 (untuk hantar ke diri sendiri)

yang ni RP 20,000 rasenye or RP 30,000

Rempit safely gais

Kalau sorang solat zohor pukul 11.30 am,kita mesti pastikan semua pon solat zohor pukul 11.30 am.. x kan nk terkena sorg2 kan..(Waktu Zohor ialah sekitar 12.30pm ye)

Ambik teksi dr Maya Village ke Airport Rp 56,000 + Rp 5,000 (charge call teksi) Rp 62,000

Lunch kat airport Bali Rp 50,000,  Flight Rp 220,000 Bali -Lombok.

muke tahan panas

Dalam banyak2 flight focker aku naik, ni paling seram...time landing dia aku rasa macam tak stable pon ade, Patut lah bagi pamplet doa - doa perjalanan dalam pelbagai agama, biar semua baca doa. Flight panas wey, berkirap teman.Naik bas dr KL Sentral ke KLIA pon lg sejuk.

Flight pukul 3pm sampai dlm pukul 4.

Airport Lombok --->  Gili  = RP300,000, x tau la mahal ke x, tp nk ke Bangsal punya Port tu bole tahan jauh gak kalau dr Airport. Sebelom tu singgah kampung tgk org tenun kain kat Pusat Kerajinan Tenun PATUH.. ceritanya, zaman dulu, anak dara ni, selagi x reti tenun kain, ko jgn harap dapat kawen,

Supir nama Aziz, dia suka nyanyi, aku bajet dia suke Afgan, nah nomo dia, 082236072981,cuba sms.
Lagu2 Karok dalam keta semua dr phone aku...
Kebanyakkan lagu indon, yang aku selalu share ngn suky je..
satu je lagu Malaysia Jika diberika satu Peluang by Pretty Ugly,
yang lain semua lagu sedih jiwang tangkap syahdu

Sampai Bangsal dah petang sangat, Terpaksa naik Speed Boat so RP350,000.00 (perjalanan 7 min) mahal weyh, kalau naik local feri baru RP 15,000, Jadual feri Dari 7 pagi Sampai 5 Ptg Bangsal tu, kitorg sampai dah terlebih time.

Sampai Gili, terus pergi Green Makmur Backpackers..RP 700,000( x de bfast, wifi sayup2 dan menghampiri takde)
Diaorg kompelin, teruk sgt hostel gini, aku mcm, ok je ni...bole je kalau nk tido satu malam,,,
Sbb Suky selalu g tempat lain punye hostel, dia compare, ni sangat teruk,  bilik cuma ade double decker katil, aircond and kipas. Meja ke, cermin ke, tempat sangkut baju,semua x de, tp aku bole sabar..
aku g mandi, tempat sangkut baju, towel semua x de, aku bole sabar....
tgh mandi air x de.... aku bgtau suky, dan aku cakap, jom pindah. trus suky melonjak kegembiraan, kalau tak, muka suky tiada nur lagsung. so wang hangos la kat situ... tp x pe la, x kan nak suffer.

Carik bilik, jumpe la yang RP 1 juta 2 Malam... Kat Ocean 2, boleh laaa, Sumbat je 4 org satu bilik...ade bfast. wifi laju,(tp org belakang punye phone asik susah nk masuk wifi,lambat sikit berjaya main internet., kalau nk cpt dia mintak hotspot)
Malam tu makan kat Night Market saje. Ade la habes dlm Rp 50,000.

Lanje Per Person : Rp 873,000 =RM 291.00

Day 4-Gili Trawangan.

G snorkeling Rp 100,000, dia bawak g 3 tempat, aku pon lupe dah, tp semua rate sama ja, dia bg mask, life jaket ng fins, life jaket dia hmmmmmmm.. tp bole la pakai..Nampak turtle..ship wreck, ngn coral...cantik pada aku, best. pastu g makan, kitorg carik gerai murah.. Rp 35,000 je.

Balik, sewa Beskal nk g Ombak sunset.carik buai ..sewa 24jam beskal dalam Rp 50,000. aku amik BMX sbb aku senang nak willy, nak buat skill touch tiang lampu, dengan fefeeling matt hoffman.
Sambil tgk sunset.sambil habeskan biskut chipsmore ngn biskut julie, walopon terkena pasir, kitorg makan je dengan tenang.

Singgah tempat post, Poskad kat sini mahal sikit, RP 10,000 and stem Rp 15,000,

Ombak Sunset

Melebihi Kelajuan Cahaya

Malam tu just makan jagung ngn murtabakje, tu pon x habes, kenyang makan biskut,,lepak dgr live band, minom je...malam2 last gini star gazing lah citenye..kalau ade tikar, lama dah aku baring.Mungkin terus tido saja tepi laut tu.Malam kat Lombok tepi pantai tak sesejuk malam kat Cherating suatu ketika dahulu

Sempat pergi massage , Full Body Rp:95,000/hr,Kaki Rp 75,000/40 min,

aku  tanye mamat yg urut kaki tu, sbb dia cite nak kawen tahun depan tp x sure, soalan aku ialah, bila dia nk culik GF dia before nikah, dia kata, dia pon x pasti, jadi ke kawen ngn yang tu, nnt kang penat bawak lari, pastu tak suka, mcm mne...
By the way, Australia dekat je, cuba la berenang nak kesana

Lanje Per Person : RP 300,00 (RM 90.00)

Day 5. Lombok-Pink Beach-Kuta Lombok

Feri dr Gili ke Bangsal, start 7am,  Rp 15,000 je,
Supir dr Bangsal ke Jeti pink beach- pantai kuta lombok Rp 550,000.
Singgah beli ole2 kat Gamdrung Lombok, price lagi murah dr Gili.
Beli ayam Taliwang..sedap. Rp 250,000 utk 4 org ( satu set dlm Rp 60,000 mcm tulah)

Sampai jeti nk ke pink beach, kene Rp 700,000 utk 4 org, bawak la g beberapa tempat, tp kitorg g Pink Beach je, papehal, deal la betul2, sbb botman suh kitorg tambah lg RP100,00 utk alatan snorkeling..

Sbb dah malas nak layan, kitorg balik je la.. Supir tunggu kat jeti, so lps bayar,tukar baju semua, terus g Kuta Lombok,duduk kat Krisna Homestay.. yang ni ok, Rp 350,000 1 mlm utk 4 org.

Kitorg g makan kat area pantai Kuta, walopon tak sehappening Gili , tp Kuta ni aku lebih suka kot, bukan sbb ramai Mat Salleh,tp lebih tenang, tp ikut korg la korg nak lepak mana kt Lombok ni, ade je tempat lain, senggigi, mataram, naik rinjani , suka hati korg lah.

Mlm tu makan pizza yg sedap around Rp 120,000 total utk 4 org makan rasanya

Lanje Per Person : RP 507,500 (RM 170.00)

pink beach dan kawasan sekitar

Day 6.Lombok----> KL

Supir charge Rp 150,000, aku rasa mahal gak tu,tp,aku tanye kalau Hotel yang tolong call kan. dia mintak Rp 100,000 per person. Pakai supir Aziz je, mintak dia Jalan2 kat Kuta Beach kejap... cuci mata tp x de pon yang nak aku cuci.

Untuk kos paking, sediakan la Rp 2,000-Rp 5,000 utk kat mana2 je korang park sama ada kat bali or Lombok. Ade gak dlm Rp 30,000 kot bayar secara tak langsung, tp kat Kuta beach dia mintak mahal sikit, Rp 10,000.

tiket Flight aku rasa Less RM 200.00 (return KL-Lombok) masa aku beli , aku pon dah lupa..

anyway, nilah yg aku share dan aku alami...

(Dalam flight beli mknn sbb lapar gila habes dlm Rm 16)

Lanje Per Person : RM 241.00

Total Gross Expenses per person incl. flight tix  RM 1,151.5 ( sebenier ngn jajan aku x masuk kan)

Tak murah sgt, tak mahal sangat..

Thanx Guys... ini adalah Kisah Klasik untuk masa depan

Tanpa Cinta by Yuvie & Nono
Aku Cuma Punya Hati by Mytha
Menghitung Hari 2 by Anda
Tentang Seseorang Melly goeslaw
Suara Hati seorang Kekasih by Melly Goeslaw
Apalah Arti Menunggu by Raisa
Lagu Rindu by Kerispatih

1 ulasan:

Unknown berkata...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)